Partea românÄ afirma la cel mai înalt nivel, dupÄ Consiliul European de la începutul acestei luni, fÄrÄ a fi o premierÄ, cÄ „Olanda face un abuz fÄrÄ limite legat de un stat membru”, solicitând pÄrÈii olandeze „sÄ respecte Tratatul de Aderare”. Consiliul European de primÄvarÄ a avansat pentru prima datÄ formula unei decizii privind aderarea României Åi Bulgariei la spaÅ£iul Schengen care ar urma sÄ fie adoptatÄ în septembrie 2012. Este un termen limitÄ care ne oferÄ garanÈiile necesare în condiÈiile în care Olanda aÈteaptÄ încÄ un raport privind MCV sau o amânare frumos ambalatÄ?
Dintr-o anumitÄ perspectivÄ, dupÄ ce am ratat succesiv îndeplinirea unui obiectiv naÈional ar fi o mare victorie, nu-i aÈa? În loc sÄ aniversÄm un an de la aderarea la spaÈiul Schengen acum ne exprimÄm speranÈa (Èi convingerea?) cÄ în septembrie 2012 va fi adoptatÄ o decizie privind intrarea României în douÄ etape, proces care s-ar finaliza cel mai devreme în 2013.
În faÈa nedreptÄÈii clamate vocal la toate nivelurile de autoritÄÈile române, se naÈte o întrebare: existÄ Èi varianta unei acÈiuni directe împotriva unui alt stat membru, mai precis acÈiunea în neîndeplinirea unei obligaÈii? A aprecia cÄ eÈti discriminat/nedreptÄÈit nu poate avea decât o dimensiune juridicÄ, altfel ne menÈinem discursul în sfera politicÄ. Cu atât mai mult cu cât România a arÄtat constant faptul cÄ aderarea la spaÅ£iul Schengen reprezintÄ o obligaÅ£ie asumatÄ prin Tratatul de Aderare (art.4 al Protocolului privind condiÅ£iile Åi aranjamentele referitoare la admiterea Bulgariei Åi României în Uniunea EuropeanÄ, anexat la Tratatul de Aderare al României Åi Bulgariei).
În temeiul art. 259 din versiunea consolidatÄ a Tratatului privind funcÈionarea UE, „oricare dintre statele membre poate sesiza Curtea de JustiÅ£ie a Uniunii Europene în cazul în care considerÄ cÄ un alt stat membru a încÄlcat oricare dintre obligaÅ£iile care îi revin în temeiul tratatelor. Înainte ca un stat membru sÄ introducÄ împotriva unui alt stat membru o acÅ£iune întemeiatÄ pe o pretinsÄ încÄlcare a obligaÅ£iilor care îi revin în temeiul tratatelor, acesta trebuie sÄ sesizeze Comisia. Comisia emite un aviz motivat, dupÄ ce a oferit posibilitatea statelor în cauzÄ sÄ îÅi prezinte în contradictoriu observaÅ£iile scrise Åi orale”. Sau putem apela la dispozitiile art. 258 cu sprijunul Comisiei: „În cazul în care Comisia considerÄ cÄ un stat membru a încÄlcat oricare dintre obligaÅ£iile care îi revin în temeiul tratatelor, aceasta emite un aviz motivat cu privire la acest aspect, dupÄ ce a oferit statului în cauzÄ posibilitatea de a-Åi prezenta observaÅ£iile. În cazul în care statul în cauzÄ nu se conformeazÄ acestui aviz în termenul stabilit de Comisie, aceasta poate sesiza Curtea de JustiÅ£ie a Uniunii Europene”.
DeÈi statele membre au apelat foarte rar la acÈiunea în neîndeplinirea unei obligaÈii în temeiul art. 259, ar fi o mÄsurÄ preferabilÄ unor declaraÈii, pe cât de nefericite pe atât de lipsite de eficienÈÄ, referitoare la principala poartÄ de intrare a drogurilor în UE prin portul Rotterdam sau declanÈarea, fie Èi de scurtÄ duratÄ, a unui „razboi al florilor”. Pe de altÄ parte, în cazul în care preocuparea noastrÄ la cel mai înalt nivel privind frontierea olandezÄ este realÄ, în calitate de stat membru UE, am propus oare participarea personalului român în vederea sprijinirii autoritÄÈilor de la Haga pentru combaterea traficului de droguri? MÄcar ca exerciÈiu de imagine.
EÈecul recurent dupÄ martie 2011 a arÄtat capacitatea noastrÄ limitatÄ de înÈelegere Èi adaptare având în vedere implicaÈiile crizei Èi tendinÈele pe plan european, precum Èi resurse deficitare în procesul de negociere cu partenerii comunitari. De la o certitudine, acum avem doar vocaÈia de a intra în familia Schengen. (pe aceastÄ temÄ am mai scris dupÄ ratarea obiectivului de aderare în martie 2011 – n.n.).
Ratarea momentului oportun ne-a îndepÄrtat de la realizarea unui obiectiv în condiÈiile în care urmÄrim o ÈintÄ în miÈcare într-un context fluid, tot mai puÈin predictibil, marcat de criza europeanÄ Èi fenomenele conexe. Cum va arÄta oare acordul Schengen în viitorul apropiat într-o EuropÄ în care partidele de niÈÄ, fie Èi de extremÄ dreaptÄ, impun partidelor tradiÈionale condiÈii altÄdatÄ inacceptabile? Iar partidele de centru îÈi recalibreazÄ discursul pentru a nu pierde din electorat în faÈa populismului. AstÄzi, compromisul politic extrem a devenit parcÄ regula pentru a menÈine la guvenare coaliÈii fragile.
Ar fi fost necesar ca strategia noastrÄ sÄ includÄ mai multe variante de acÈiune în cazul unui nou eÈec al negocierilor în dosarul Schengen, inclusiv pregÄtirea unei acÈiuni directe împotriva unui alt stat membru, implicând Comisia Èi ulterior Curtea de JustiÈie a Uniunii Europene? DupÄ un an de eÈec recurent suntem pregÄtiÈi inclusiv pentru o confruntare juridicÄ cu implicaÈii politice? Premierul român avansa sÄptÄmâna trecutÄ, în faÅ£a presei strÄine, cÄ „e cazul sÄ avem un Consiliu European extraordinar, în care sÄ discutÄm foarte sincer ce se întâmplÄ, cum putem reacÅ£iona pentru a susÅ£ine politicile pro-europene, în aÅa fel încât asemenea cazuri care erodeazÄ politica europeanÄ sÄ nu Å£inÄ captive politicile de integrare”.
Dezbaterea asupra partidelor de extremÄ dreaptÄ ajunse la guvernare în statele UE nu este nouÄ. Un exemplu îl constituie Italia anului 1994 Èi ulterior cazul Austriei în 2000. Statele membre nu au gÄsit încÄ soluÈii practice. Decizia UE din 2000 privind Austria – cu o Uniune alcÄtuitÄ din 14 state – s-a dovedit ulterior contraproductivÄ. Au fost mÄsuri fÄrÄ precedent la adresa unui stat membru, deÈi au mai existat anterior unele voci critice cu privire la Italia dupa venirea la putere în mai 1994 a coaliÈiei conduse de Berlusconi care includea, într-o apreciere contemporanÄ evenimentelor, neo-fascista AlianÈÄ NaÈionalÄ a lui Gianfranco Finni Èi Liga Nordului condusÄ de radicalul separatist Umberto Bossi. În cazul Italiei, reacÈia UE a fost rezervatÄ (înÈeleaptÄ având în vedere parcursul politic ulterior al lui Bossi Èi mai ales Finni), deÈi au existat solicitÄri vocale ale Parlamentului European Èi ale unor partide de centru stânga privind aplicarea de sancÈiuni.
Citeste tot articolul si comenteaza pe Contributors.ro
No comments:
Post a Comment